Strømmens retning
Elektroner går fra minus til plus. De er negativt ladet og derfor søger de mod positivt. Strømmen går den modsatte retning fra plus til minus.Hvad er strøm? strøm er elektroner der vandrer
Vekslingstrøm = AC - Elektronerne skifter retning (100 gange i sekundet)
Jævnstrøm = DC - Elektronerne skifter ikke retning (batterier)
Elektricitet kommer af rag
Ampere = antallet af elektroner (strømstyrke) sættes i
serieforbindelse
Volt = kraften elektronerne bliver sendt af sted med (spænding)
sættes i parallelforbindelse
Statisk elektricitet
Ballon
Rulletrappe
Lyn
Trampolin
H20 = polært, derfor kan det afbøjes
Kraften er størst jo mere forskel der er på højden.
Alesandro Volta
(1745)
Ampere Marie
(1775)
Georg Ohm
(1789)
Ohms lov
U
R I
U = Volt
I = Ampere
R = Modstand
Volt og Ampere ganges
Volt/ampere divideres med modstand
Watt
Amperen og volt ganget med hinanden = watt
Effekt = watt = kWh
Wolt gange ampere
P = U*I
Opgave 1:
Peter gar en lampe på 60 w.
Den er tændt 5 timer om ugen.
Hvad koster det på et år?
(60*5*52)/1000)*0,31 = 4,83 kr
Opgave 2:
Lise bruger sin hårtørrer (1000 w)
2 gange om ugen, hun bruger den 3 min hver gang.
Hvad koster det på et år?
(2*3*52)/60)*0,31 = 1,612 kr
Opgave 3:
Daniel har et tv tændt 4 timer hver dag.
TV'et er mærket med 60 w.
Hvad koster det på et år?
(4*365*60)/1000)*0,31 = 27,156 kr
Opgave 4:
Line har 2 lamper på 75 w.
De skifter til 15 w.
De er tændt 4 timer dagligt.
Hvad er besparelsen?
(4*365*75)/1000*0,31*2 = 67,89 kr
(4*365*15)/1000*0,31*2 = 13,578 kr
67,89-13,578 = 54,312
Opgave 5:
Ulrik har et fjernsyn,
som står på standby på 5 w.
Hvad koster det?
(5*24*365)/1000)*0,31= 13,578 kr
Egen regneopgave:
Bo har en blender. Bo laver økosmoothies hver morgen i ca. 30 min.
Blenderen bruger 110 w i timen.
Hvor meget koster den pr. årti?
Forklaring på udregning af egen regneopgave:
Man ganger 55 (watt) med 0,5 (min) og 365 (dage på et år). Man skal også gange med 0,31 fordi det er 1 kWh. Så dividere man det med 1000, fordi man skal finde ud af hvor meget en watt koster og derefter skal man gange med 10 fordi det er pr. årti.
Forsøg 1: Modstand Ohm
Formål:
Formålet ved dette forsøg er at finde modstanden.
Materialer:
Tyk konastantan
Tynd konstantan
Tyk kobber
Tynd kobber
Amperemeter
3 strømforsyninger
Strømkube
Polstænger
Fremgangsmåde:
Opstil forsøget som vist på billedet herunder. Brug materialerne som kan ses ovenover.
Resultat:
Teori:
Ved hjælp af Ohms lov kan man finde modstanden ved at dividere volten med ampere.
Ohms lov: U = Volt, I = Ampere og R = Ohm
V:A = O
V:O = A
A*O = V
Konklusion:
Man kan konkludere at den tykke tråd har en større modstand end den tynde tråd.
Modstanden afhænger derfor af materialets materiale, tykkelse og længde.
Forsøg 2: modstand ohm
Formål:
Formålet ved dette forsøg er at vise at der er forskel på modstanden alt efter afstanden fra polstangen der er forbundet til amperemeteret.
Materialer:
Konstantantråd
Strømforsyning
Amperemeter
2 polsætnger
3 lednminger
Strømforsyningsledning
Krokodillenæb
Fremgangsmåde:
Resultat:
Teori:
Ved hjælp af Ohms lov kan man finde modstanden ved at dividere volten med ampere.
Ohms lov: U = Volt, I = Ampere og R = Ohm
V:A = O
V:O = A
A*O = V
V:A = O
V:O = A
A*O = V
Konklusion:
Man kan se at jo kortere afstanden er jo mindre modstand er der.
Ved hjælp af Ohms lov kan man finde modstanden ved at dividere volten med ampere.
Ved hjælp af Ohms lov kan man finde modstanden ved at dividere volten med ampere.
Ved hjælp af Ohms lov kan man finde modstanden ved at dividere volten med ampere.
Forsøg 2: modstand ohm
Formål:
Formålet ved dette forsøg er at vise at der er forskel på modstanden alt efter afstanden fra polstangen der er forbundet til amperemeteret.
Materialer:
Konstantantråd
Strømforsyning
Amperemeter
2 polsætnger
3 lednminger
Strømforsyningsledning
Krokodillenæb
Fremgangsmåde:
Resultat:
Teori:
Ved hjælp af Ohms lov kan man finde modstanden ved at dividere volten med ampere.
Ohms lov: U = Volt, I = Ampere og R = Ohm
V:A = O
V:O = A
A*O = V
V:A = O
V:O = A
A*O = V
Konklusion:
Man kan se at jo kortere afstanden er jo mindre modstand er der.
Forsøg 2: modstand ohm
Formål:
Formålet ved dette forsøg er at vise at der er forskel på modstanden alt efter afstanden fra polstangen der er forbundet til amperemeteret.
Materialer:
Konstantantråd
Strømforsyning
Amperemeter
2 polsætnger
3 lednminger
Strømforsyningsledning
Krokodillenæb
Fremgangsmåde:
Resultat:
Teori:
Ved hjælp af Ohms lov kan man finde modstanden ved at dividere volten med ampere.
Ohms lov: U = Volt, I = Ampere og R = Ohm
V:A = O
V:O = A
A*O = V
V:A = O
V:O = A
A*O = V
Konklusion:
Man kan se at jo kortere afstanden er jo mindre modstand er der.
Forsøg 2: modstand ohm
Formål:
Formålet ved dette forsøg er at vise at der er forskel på modstanden alt efter afstanden fra polstangen der er forbundet til amperemeteret.
Materialer:
Konstantantråd
Strømforsyning
Amperemeter
2 polsætnger
3 ledninger
Strømforsyningsledning
Krokodillenæb
Fremgangsmåde:
Resultat:
Teori:
Ved hjælp af Ohms lov kan man finde modstanden ved at dividere volten med ampere.
Ohms lov: U = Volt, I = Ampere og R = Ohm
V:A = O
V:O = A
A*O = V
V:A = O
V:O = A
A*O = V
Konklusion:
Man kan se at jo kortere afstanden er jo mindre modstand er der.
Forsøg 3: modstand ohm
Formål:
Formålet ved dette forsøg er at se om ampere ændrer sig, når man brænder tråden.
Materialer:
Konstantantråd
Kobbertråd
Bundselbrænder
Kobbertråd
Bundselbrænder
Strømforsyning
Amperemeter
2 polsætnger
3 ledninger
Strømforsyningsledning
2 niveauborde
2 niveauborde
Fremgangsmåde:
Kobbertråd
Konstantantråd
Resultat:
Konstantantråd: amperen ændrer sig ikke og derfor ændrede modstanden sig ikke
Kobbertråd: amperen ændrede sig 0,5 og derfor ændrede modstanden sig
Teori:
Det specielle ved konstantantråd er at det ikke ændrer sig modsat kobber.
Forsøg 4: byg en generator
Formål:
Formålet ved forsøget er at lave induktionsstrøm ved at bygge en generator
Materialer:
Spole med mange vindinger
Ukerne uden låg
Voltmeter
Ledninger
Strømforsygning
Muffer
Stang
Trefod
Magnet
Motor
Rem
Fremgangsmåde:
Resultat:
Vi fik 20 volt da vi satte strømforsygningen på 11
Teori:
Når man holder spolen over magneten er der elektroner som vandrer. Strøm bliver skabt ved at elektroner vandrer hele tiden.
Konklusion:
Strømmen bliver lavet ligesom induktion. Spolen og magnet rør hinanden og derfor bliver der skabt strøm. Elektronerne vandrer nemlig fra side til side.
Forsøg 5: Transformation
Formål:
Formålet ved dette forsøg er at lave strøm via en transformer
Materialer:
Voltmeter
Strømforsygning
Ledninger
Spolere
Ukerner med låg
Fremgangsmåde:
Billede af transformation med en forbindelse
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgOAn5ETPyshbLeRy6c50huWUdjb8iDA9pKd9OyntsElr_6AWqC7EOHW_RgGYWc5yT3t5l54Zvhak3kdnU0sWgnG74pVaXXR5159qb4paLgGGTEPK6IALs5AOUdMNIP9BrGzZGSVJMmEcz0/s320/12842568_608926529254328_1943690870_o.jpg)
Billede af transformation med to forbindelser
Billede af transformation med to forbindelser, men med kortere ledninger for at kunne mindske den mulige modstand
Resultat:
Da vi lavede forsøget med en forbindelse satte vi volten på 8 og den blev doblet. Men så satte vi to forbindelser på en med 200 og 400 vindinger og en med 400 og 1600 vindinger, men volten kom ikke op på 32 som forventet.
Teori:
Det er muligt at der er en fejlkilde fordi vi ikke opnåede de forventede 32 volt. Men hvis alt var gået som det skulle, ville vi have fået de volt som var meningen med forsøget. Jernkernen i dobbeltforbindelserne påvirker hinanden og derfor bliver der videregivet strøm til den næstejernkerne/forbindelse.
Konklusion:
Vi kan konkludere at det er muligt at lave strøm via en transformer.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar